Irak! - Reisverslag uit Erbil, Irak van Dennis Wijtman - WaarBenJij.nu Irak! - Reisverslag uit Erbil, Irak van Dennis Wijtman - WaarBenJij.nu

Irak!

Door: denniswijtman

Blijf op de hoogte en volg Dennis

13 Juni 2010 | Irak, Erbil

of eigenlijk het koerdische deel van irak. ik zit dus nu gewoon in irak! misschien klinkt het gevaarlijk maar dat is het zeker niet hier, integendeel, alles is hier best oke, wel enorm veel koerdische militairen en vaak paspoortcontrole midden op de weg!

Laatste plek was Izmir, daar wat het oke maar niet echt vet of zo. hierna ben ik naar Antalya gegaan, alleen, want jeroen is dus even naar nederland gegaan. hier heb ik me aardig vermaakt, veel gelezen en relaxt rondgelopen in het oude gedeelte van de stad. hierna 30 of 40 uur bezig geweest om van antalya naar silopi te gaan. het busreizen was best verrot, was helemaal gaar maar het uitzicht was geweldig, de mediteraanse kust van turkije is echt mooi. nou in silopi kwam jeroen een paar uit later dan ik aan dus waren we weer samen.

de volgende dag gingen we vanuit silopi naar dohuk, vanaf turkije naar irak! we gingen met de taxi, zij regelden het visa en was niet zo duur. het was best makkelijk om noord irak binnen te komen. noord irak is, hoewel niet echt streng, afgesloten van zuid irak waar in principe nog steeds een (burger)oorlog woedt. hier in noord-irak wonen bijna alleen koerden en zijn de mensen vredig en dit deel heeft veel potentie om economisch te groeien.

eerste nacht dus in dohuk geslapen, daarna in sulav en afgelopen nacht in erbil waar we vanavond ook weer slapen.

er zijn hier alleen wat hotels, niet de beste maar toch. weinig reizigers hier wederom, wel leuk kwa mensen. zo komen we duitssprekende koerden tegen en zelfs een nederlandse koerd!

we zijn natuurlijk niet geisoleerd van de wereld dus ook wij kunnen het wk volgen... gister keken we dus naar usa-engeland. we gingen met ismael (die nederlandse koerd) naar een cafe in een rijkere buitenwijk waar alleen maar engelse en amerikanen waren! zij kwamen veelal uit zuid-irak, hier waren ze dus een soort van op vakantie... nou daar eindelijk weer eens heineken bier gedronken, eindelijk weer is iets van thuis haha.

we zijn vandaag 6 uur gaan rijden door irak en hebben mooie dingen gezien! een heuze canyon en watervallen!

noord irak is alleen wel moeilijk voor ons westerse, plastic geld mensen. er is hier namelijk bijna geen pinautomaat, we liepen uren te zoeken en nog was het moeilijk om te pinnen. ook zijn hier geen bussen, alleen taxi's die niet heel duur zijn maar ook niet heel goedkoop. hier heb je ook geen grote winkels, allemaal kleine winkeltjes en grote bazaars.

nou morgen misschien naar suljemani of zo, en dan nog 1 nachtje in irak en dan weer terug naar turkije om zo syrie binnen te komen!

foto's komen nog!

groetjes dennis

• 13 Juni 2010 - 18:39

Joy:

Hey Dennis!

Mijn reis is inderdaad helaas voorbij. Vandaag weer veilig thuisgekomen. Ik heb jou verhalen en foto's al even bekeken. Klinkt ook allemaal supergaaf! Ook aardig warm daar zie ik. Haha.

Nou nogmaals heel veel plezier.

Groetjes Joy

• 13 Juni 2010 - 19:49

Laura:

Hoi liefie! Fijn weer wat van je te horen, ik vind het maar niks daar in Irak haha. Gelukkig is het wel heel mooi daar. Ik heb net even al m'n mailtjes tot nu toe van jou opnieuw gelezen, dit geeft een heel fijn gevoel. Gelukkig is Joy weer thuis:)(bijna) nog maar 6 weken! Ik kijk er naar uit! Dikke dikke kus, ik hou van je

• 14 Juni 2010 - 18:26

Marianne En Willem:

Hoi Dennis,
    Leuk om weer wat van je te lezen en van harte gefeliciteerd met de goede uitslag van je moeders onderzoek!! Toch allemaal spannend! Irak klinkt inderdaad gevaarlijk, als ik jou verhaal lees voelt het beter maar toch..........
    Uitkijken, (van je oude tante)voorzichtig en waanzinnig veel plezier.
    Groet en liefs,
    Marianne en Willem

• 16 Juni 2010 - 17:07

Anneloes:

Klinkt geweldig allemaal! Ben erg benieuwd naar de verdere verhalen. Morgen is de uitslagdag, maar het zal me niet verbazen als je dit vergeten bent, haha. Ik daarentegen voel het al aardig kriebelen. Nog veel plezier en tot snel!

• 16 Juni 2010 - 18:41

Het Thuisfront:

he reiziger, gelukkig hebben we de laatste dagen weer veel contact bevalt ons een stuk beter
    morgen inderdaad spannend,laura komt bij ons luisteren of de telefoon gaat,dus rick zei al dat hij rond die tijd gaat bellen, maar wij hopen dat het heel stil blijft.
    we weten dat je nu in syrie zit en hopen dat dit je even goed gaat bevallen als irak.
    nou lieverd groetjes van ons allemaal.

• 17 Juni 2010 - 09:56

Ria Zandbergen:

Hoi Dennis (en Jeroen).

Leuk je verslag te lezen. Zie dat jullie nu in Syrie zitten. Geeft me een rustiger gevoel dan Irak. Fijn dat het goed gaat met je moeder en nu duimen voor de uitslag examen. Heel veel plezier jullie daar en neem een biertje van ons.
    Groeten
    Ria en Anouk

• 17 Juni 2010 - 15:50

Robin:

Joo Dennis!
    mooi te horen dat t allemaal goed gaat daar!
    en dat je weer contact hebt met het thuisfront enzo, hoorde allemaal dingen.. en t gaat goed ook zie ik!
    k neem aan dat je geslaagd ben?;)
    nou pik succes en have fun daar!
    later maaan x

• 17 Juni 2010 - 16:59

Het Thuisfront:

dennis,
    GESLAAGD!!!!!!

met mooie cijfers, de vlag hangt uit!
    nogmaals nu zwart op wit gefeliciteerd
    papa mama en rick

• 17 Juni 2010 - 17:22

Dennis:

yeah geslaagd!!!!

nah ik kom dus nog lang niet terug naar nederland ;) nu syrie, aleppo... mooie stad! volgt nog wel een reisverslagje...

greetz

• 17 Juni 2010 - 17:55

Denise:

ik ben echt zoo jaloers eh! maar echt super super veel plezier daar nog! en uitkijken eh;) ook al is het daar hartstikke safe:p

ben benieuwd naar de foto's van daar!

x

• 17 Juni 2010 - 19:55

Laura:

Zulke mooie cijfers, ik ben trots op je! Dikke kus! Wij nemen nu een gebak op je haha. Geniet ervan schat! Kus

• 21 Juni 2010 - 11:18

Koos En Elly:

GESLAAGD!! GEFELICITEERD HOOR DENNIS!
    Je reisverslag gelezen, indrukwekkend hoor. Heel goede reis verder, groetjes, Koos en Elly